De Callao-terminal van DP World in Peru heeft met succes een vloot van 20 elektrische Terberg terminaltrekkers in zijn dagelijkse activiteiten geïntegreerd.
Deze trekkers, met een batterijcapaciteit van 236 kWh, draaien nu 15-20 uur per dag en vormen een belangrijke mijlpaal in de terminallogistiek. De eerste EV’s gingen medio februari van start na uitgebreide training en inspecties voorafgaand aan de oplevering. Deze inzet vertegenwoordigt het eerste grootschalige gebruik van elektrische terminaltrekkers in Zuid-Amerika, wat de toewijding van zowel DP World als Terberg aan mondiale elektrificatie benadrukt.
“Het is een echt bewijs van de samenwerking tussen DPW en Terberg”, zegt Ferdinand Terberg, VP van Terberg Americas. De resultaten waren veelbelovend. De trekkers zijn 15 tot 20 uur per dag operationeel, gemiddeld 12 uur op één acculading. Alle voertuigen presteren goed en we zien dat de energie-efficiëntie goed is.
Bestuurders hebben zich snel aangepast aan het aandrijfsysteem met één pedaal, dat gedwongen remmen vermindert en het regeneratieve vermogen van de aandrijflijn maximaliseert. Dit resulteert in een netto verbruik van ongeveer 13-14 kWh per uur.
Marco Hernández, Terminal Manager bij DP World Callao, bevestigt dat de 3-pack-opstelling van de batterijcapaciteit van 236 kWh voldoende is om terminalactiviteiten te ondersteunen. “Deze grote implementatie heeft ons al waardevolle inzichten opgeleverd en vooral vertrouwen in het ontwerp, de kwaliteit en de mogelijkheden die nodig zijn voor een dergelijke implementatie”, voegt Ferdinand Terberg toe. “Dankzij het robuuste parallelle batterijontwerp kunnen de trucks blijven werken, zelfs als een van de batterijpakketten een fout tegenkomt.”